Welkom!
We zijn blij dat je het tot de Multi-STEM Toolbox voor meertalig wiskunde- en wetenschapsonderwijs hebt geschopt. Multi-STEM is een gezamenlijk onderzoeksproject van de Universiteit Utrecht, Hogeschool Utrecht en iPabo Hogeschool. Het is bedoeld om de inclusie en participatie van meertalige kinderen in STEM-onderwijs te bevorderen.
Kinderen met een migratieachtergrond ervaren vaak barrières – in de Nederlandse klas en in de Nederlandse samenleving als geheel. Hun kennis is verspreid over meerdere talen, waarbij hun thuistaal (talen) vaak ongebruikt of onopgemerkt blijft. Dit kan hun participatie en leren belemmeren. Het kan het ook moeilijk voor hen maken om hun potentieel te bereiken en hun kennis te delen. Kinderen met een migratieachtergrond studeren en werken minder vaak in STEM-vakken dan autochtone eentalige kinderen. Er zijn aanwijzingen dat de inclusie en omarming van thuistalen kinderen met een migratieachtergrond kan helpen om deel te nemen aan en te gedijen in STEM-vakken.
Translanguaging is een meertalige aanpak waarbij kinderen worden aangemoedigd om al hun talen te gebruiken in leeromgevingen. Het Multi-STEM-team heeft met verschillende belanghebbenden samengewerkt om een toolbox met translanguagingstrategieën te ontwerpen die kunnen worden gebruikt in:
In deze toolbox vind je tools en activiteiten om meertalige kinderen te ondersteunen bij hun leer- en groeiproces, of je nu een leraar, verzorger of museumdocent bent. Je vindt ideeën om meertaligen te helpen zich meer welkom te voelen in leeromgevingen, strategieën om meertalige kinderen te ondersteunen, leuke activiteiten om leren tussen talen te stimuleren en nog veel meer. Of je nu net begint te begrijpen wat meertaligheid is, al jaren met meertaligen werkt of ergens ertussenin zit, deze toolbox is ontworpen om jouw repertoire aan strategieën en ideeën uit te breiden terwijl je de meertalige kinderen om je heen blijft ondersteunen.
Hoe gebruik je de toolbox?
Deze toolbox bevat meertalige tools die in drie contexten gebruikt kunnen worden: scholen, musea en thuis.
De toolbox is ontwikkeld door het Multi-STEM-team, op basis van ons ontwerp en onderzoek naar meertalige strategieën (2021-2024). We hebben ook links toegevoegd naar aanvullende meertalige tools uit bestaande literatuur. Je zult echter zien dat de meeste tools eenvoudig van de ene context naar de andere kunnen worden aangepast.
Als je bijvoorbeeld leraar bent, raden we aan om te beginnen met het verkennen van de tools in het tabblad ‘scholen’. Als je nieuwsgierig bent, kun je ook kijken naar de tools voor ’thuis’ of ‘museum’, omdat deze ook nuttig kunnen zijn in het contact met verzorgers of tijdens excursies buiten school. De toolbox is bedoeld om te inspireren om kleine stappen te zetten richting rijker meertalig wiskunde- en wetenschapsonderwijs en -leren. Houd er rekening mee dat niet alles in één keer hoeft te worden geïmplementeerd.
[Het jargon dat in de toolbox wordt gebruikt, wordt omgezet in een link die naar een definitie leidt. Op deze manier blijft de tekst gemakkelijk te lezen en zijn definities gemakkelijk te navigeren. Een lijst met definities is te vinden in ‘resrouces’.]